Ken voi seilata tyynellä, ken voi airoitta soutaa, eipä voi ilman lannoitetta, alppiruusu uhmata routa.

Eli, tilanne vaati lannoittamista. Kuten todettua, minulla on pihallani Rhododendron Helsinki Universityä kaksin kappalein. Yhtä mielellään kuin Alma Materini ottaa vastaan nykyisessä yliopistojärjestyksessä lahjoituksia, oma frodorektumparivaljakkoni ottaa lannoitteita. Näin olen antanut itselleni kertoa. Ostin tuttavallisesti "planttiksesta" täsmälannoitetta ja ei se kukkiminen ole ainakaan aineista kiinni. Se siitä luomusta, totesin, ja laitoin kunnon nitriittiureakemiat ohjeiden mukaisesti puskille. Oli vielä vähäkloorista ja minä tietty luin, että vähäkalorista ja ajattelin, että on se nyt jumalauta, kun alppiruusutkin alistetaan kevytruokaterrorismin kiroukseen. Sisälukutaito, ihan ylitarvostettua.

Tuo Planttiksen rodolannoite oli kakkosvaihtoehto. Ykkösvaihtoehtoni olisi ollut tietty tuo Starwars-lannoite ("prinsessa Lei(j)an lannoite", tirsk), mutta se ei kuulu valikoimiin. Eikä meillä sen puoleen ole nurtsiakaan.

Loppukevennys. Lukiossa kemian tunnilla piti pitää esitelmä jostakin kemian alaan liittyvästä. Minulla puuttuu kiinnostus ja lahja alaan täysin, mutta yksi tarjottu aihe kiinnosti minua (=ainoa, jonka ymmärsin) ja huomattavasti lahjakkaampaa ystävääni, jonka kanssa parityö piti tehdä: Lannoitteet. Tästä voi tehdä tietysti erinäisiä freudilaisia tulkintoja, mutta meille tuli yhteinen pakkomielle saada lannoiteaihe itsellemme. Onneksi aiheet jaettiin huutoäänestyksellä ja me varauduimme Taistelemaan Oikeudestamme Esitelmöidä Lannoitteista. Kun sitten opettaja alkoi luetella aiheita ja tuli lannoitteiden vuoro, minä ja ystäväni karjaisimme kuin kuoleman edellä, että MEILLE! LANNOITTEET MEILLE! Koko muu luokka oli aivan hiljaa. Ketään muuta ei kiinnostanut - todellakaan. He tuijottivat meitä kuin vähämielisiä (miksi ihmeessä?) ja minä ja ystävättäreni punoitimme, mutta mitä väliä - me pidimme sen esitelmän lannoitteista. Opettajakin totesi, että harvoin näkee lukion kemiantunnilla moista intohimoa.